Het revolutionaire Pinion P1.18 versnellingssysteem is een versnellingsbak met 18 versnellingen die in het midden van de fiets is gemonteerd. Het Pinion versnellingssysteem is ontwikkeld door twee Duitse techneuten afkomstig van de transmissie-afdeling van Porsche. Na versnellingsbakken voor Porsche te hebben ontwikkeld bedachten de heren Michael Schmitz en Christoph Lermen ook een versnellingsbak voor de fiets.
Het doel van de ontwikkelaars van Pinion was een duurzaam en onderhoudsvriendelijk versnellingssysteem te maken met een groot versnellingsbereik. Tevens mocht de bak niet te groot en niet te zwaar zijn. Sinds di introductie in 2012 rijden er steeds meer fietsen met deze revolutionaire versnellingsbak rond!
De Pinion P1.18 is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto. Drie assen met daarop een serie tandwielen in verschillende formaten. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen.
Het Pinion versnellingssystem wordt in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. Hiervoor hebben de fietsfabrikanten die het Pinion systeem monteren een speciaal frame gemaakt.
De Pinion P1.18 beschikt over een relatief klein voortandwiel en een groot achtertandwiel. Tandwielen van deze afmetingen zorgen voor een optimale werking van de tandriem, met een minimale kans op overslaan, omdat de tandriem altijd op voldoende tanden aangrijpt. Het kleinere voortandwiel geeft een extra grote bodemvrijheid. Het tandwiel en de tandriem zullen zo niet snel beschadigen door rotsblokken en boomstammen.
Inclusief draaischakelaar en kabels weegt de Pinion 2796 gram, wat 976 gram meer is dan een Rohloff-set, maar het voordeel is dat dit gewicht in het midden van de fiets zit in plaats van in het achterwiel. Het zwaartepunt komt zo mooi laag en centraal te liggen en het achterwiel blijft lekker licht.
Groot versnellingsbereik
De Pinion P1.18 heeft een totaalbereik van maar liefst 636% tegenover 530% van het andere onderhoudsarme Duitse versnellingssysteem: Rohloff naaf met 14 versnellingen. Het bereik is zelfs groter dan van de meeste 3×9 en 3×10 derailleurssystemen!
De grootte van de stappen tussen de versnellingen is bij Rohloff 13,6% en bij de Pinion is dit slechts 11,5%. De Pinion heeft meer versnellingen en kleinere tussenstapjes en dus een groter bereik.
Onderhoudsvriendelijk
Alle draaiende delen van de Pinion versnellingsbak zitten hermetisch opgeborgen in een aluminium behuizing. De versnellingsbak heeft dus geen last van water en je hoeft slechts om de 10.000 km de bak van nieuwe olie (60 ml) te voorzien!
Bijkomend voordeel van de Pinion is dat deze naast een conventionele kettingaandrijving ook met een Gates Beltdrive uitgerust kan worden. De tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriem hoeft niet gesmeerd te worden en loopt altijd soepel.
Hoog rendement
De tandwielen, lagers en assen van de Pinion zijn geconstrueerd voor een lange levensduur in combinatie met een zo hoog mogelijk rendement. Deutsche gründlichkeit met de precisie van een Zwitsers uurwerk!
Eenvoudige bediening
Alle 18 versnellingen worden eenvoudig bediend met een draaihandvat. Je kan in een handomdraai meerdere versnellingen op en af schakelen en de Pinion schakelt ook wanneer de trappers niet draaien.
De draaishifter bedient de bak met twee trekkabels die, in tegenstelling tot bij een derailleursysteem, niet continu onder spanning staan. Omdat de kabels slechts tot aan het bracket lopen en dus relatief kort zijn is er weinig interne wrijving en zo is de schakelwerking lekker licht. De indexering (de klik) van de versnellingen zit in de versnellingsbak en niet in de draaigreep. Versnellingen afstellen behoort dus tot het verleden!
Voordelen van het Pinion versnellingssysteem
- 18 echte versnellingen (geen overlap of ongunstige ketting posities)
- Groot bereik (626%)
- Kleine versnelling stappen (11,5%)
- Optimale gewichtsverdeling (Laag en in het midden)
- Duurzaam(5 jaar garantie)
- Onderhoudsarm (na 10.000 km of jaarlijks olie verversen)
In 2015 zijn wij gestart met verkoop van het Pinion versnellingssysteem in combinatie met fietsen van Pilot en Stevens. Er staat een Pilot MTB met Pinion en riemaandrijving voor een proefrit klaar.